Menü Bezárás

Táborokkal a közösségfejlesztés érdekében

“Értelmezésünkben a táborozás sajátos szocializációs terep, a táboroztatás elsősorban ifjúsági munkabéli, pedagógiai tevékenység, amihez nem kevés szociális, kulturális stb. feladat társul. Egyszerre cél és eszköz, egy pedagógiai folyamat része és koronája. Az intenzív együttlét és annak külsőleg kontrollált önszabályozása olyan pedagógiai lehetőségeket teremt, amelyek elérését ezen intenzív együttlétet nélkülözve csak nagyon hosszú és fáradtságos nevelési folyamatok helyettesíthetnek, ha egyáltalán. A táborozás az utolsó mentsvárak egyikeként, olyan autonómiapróba, intenzivitása okán olyan katalizátor terep, ahol átváltozva, kiléphetünk a hétköznapi életből, szerepeinkből, ahol ideig-óráig mások lehetünk. “

Nagy Ádám

Élmény, tolerancia, elfogadás

A táborozás nagyon régóta része az iskolai szünidők eltöltésének, az utóbbi években pedig egyre több féle, néha egészen meglepő témájú táborok zajlanak. Ma már nem csak a gyerekek, hanem a felnőttek is különféle táborokba mennek, legyen szó jóga-táborról, vagy alkotó-táborról, mégis az iskolai klasszikus táborozásoknak van egy semmivel össze nem téveszthető sajátos hangulata, világa.

A gyerekek, akik sokat táboroznak, rengeteg élményt szereznek, amelyek révén jobban megismerik önmagukat és társaikat. A tematikus táborok általában valamilyen jól körvonalazott tematika mentén valósulnak meg, de az önismereti hozadék ezekben az esetekben sem marad el. Mivel a gyerekek sok időt töltenek együtt, főleg a bentlakásos táborokban, más helyzetekbe kerülnek, mint a megszokott kerékvágásban, és ezek az új helyzetek újfajta működési sémákat igényelnek. A táborok többnyire a megszokottól eltérő helyszínen valósulnak meg, így a táborban való részvétel sok gyermek számára nem csak élmény, de komfortzónából való kilépés is egyben.

„A tábor nem az iskola meghosszabbítása, hanem annak kiegészítése. Célja a gyerekek szocializációs folyamatának elősegítése az értelmi-érzelmi gyarapodás; a normák-értékek közvetítése és választhatóvá tétele; a helyes önértékelés elősegítése; az egyéni képességek kibontakoztatása; a hátránykompenzálás, a gondtalan nyaralás-telelés terén”

Váczi és Lakatos

Az EFOP-3.9.2.-16-os projekt keretében több féle tábor és erdei iskola valósult meg: művészeti, helytörténeti, nyelvi, sport, vívó, úszó és nyári tábor színesítette a gyerekek nyarát.

A művészeti táborban a kreativitás és az alkotás volt fókuszban, a résztvevőknek lehetősége volt alkotni és ezáltal megélni az örömöt, elégedettséget, növelni saját önbecsülésüket és önértékelésüket. A gyerekek nagyon büszkék voltak az általuk készített tárgyakra, így nem csak jó hangulatban, hanem hasznosan telt el a tábor. Az elkészült tárgyakat a családok hazavihették, így otthon is elismerést kaptak a kitartásukért, kreativitásukért.

Kapcsolódó cikkek