Az úszás az egyik leginkább megfelelő sport a fiatalok számára, mert számos, a testre gyakorolt jótékony hatása mellett szellemi szinten is pozitívan hat a gyerekek egészségére. Úszás közben szinte minden izom dolgozik, mindeközben légzésszabályozásra is kényszerít, mert a ritmusos vízbe merülés és kiemelkedés miatt a légzőszervek nagy edzésnek vannak kitéve. Az úszás állóképességet fejleszt, hasonlóan a futáshoz vagy a kerékpározáshoz, ugyanakkor a légzőrendszer stimulálása miatt több oxigén jut a szervezetbe és ezáltal javul a szövetek és sejtek oxigénellátása.
A rendszeres úszás kihat a gyerekek fizikai állóképességére és iskolai teljesítményére, mert javul a koncentráció, a figyelem, a fegyelem, az önkontroll és a kitartás is. Az úszás során elsajátított kompetenciák, készségek és attitűd jól használható az iskolai tanórákon, a rendszeresen úszó gyerekek nagyobb önbizalommal és önismerettel rendelkeznek, jobban tudják felismerni a saját határaikat és korlátaikat, ugyanakkor bátran és rugalmasan állnak szembe a kihívásokkal.
Ászáron táboronként 40 diák és felnőtt, 2 turnusban edzett és gyakorolt, tanult új technikákat és ültette azokat a gyakorlatba. Az úszótábor legfontosabb célkitűzései, hogy a résztvevők elmélyítsék az úszással kapcsolatos ismereteiket, javuljon a vízbiztonságuk, és játékos feladatok révén új élményeket szerezzen vízben és szárazföldön egyaránt. A tábor fő témája az úszás, ugyanakkor más játékos programelemek is kiegészítik azt, így egy átfogóbb, szórakoztatóbb, kikapcsolódást lehetővé tevő táborprogram jöhetett létre.
Úszás ismeretek mélyítése
Úszótábor lévén az egyik fő cél az úszással kapcsolatos ismeretek mélyítése és a vízben való jártasság növelése volt. A gyerekek számos új módszert és technikát próbálhattak ki, a saját tanulási stílusuknak és előrehaladottsági, felkészültségi szintjüknek megfelelően.
Vízbiztonság növelése
A biztonság egy alapvető szükséglet, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy valaki nyugodt, magabiztos és kiegyensúlyozott legyen a vízben, legyen szó természetes vagy mesterséges vízről.
Csoportbontás
A tábor mindkét turnusában két csoportra osztották a gyerekeket aszerint, hogy mennyire jártasak az úszásban, mennyire gyakorlottak és bátrak a vízben. Ez lehetővé tette az egyéni tanulási utak bejárása mellett azt, hogy a gyerekek megfelelő ütemben tudjanak fejlődni, ne unatkozzanak, legyenek sikerélmények és kihívások egyaránt a programban.
Játékosság
A játék és játékosság fontos eleme a tanulásnak, fejlődésnek, a gyerekek számára fontos hogy jó hangulat, könnyedség, nevetés és szórakozás is legyen a “komoly” tanulás mellett. Az úszótáborban számos eszköz járult hozzá a játékos feladatok megvalósításához: úszódeszkák, súlypontemelők, vízi nudlik és labdák segítettek ebben. Az eszközök segítségével változatos, különböző nehézségi fokú feladatokat tudtak teljesíteni a diákok, valamint az ügyességi játékok és váltóversenyek tették színesebbé a programot.
A délelőtti úszásoktatás és technikai gyakorlás mellett délutánonként a gyerekek sportjátékokban vettek részt, számháborúztak és kirándultak, valamint sötétedés után éjszakai túrák és éjszakai programok, közös zenélés és éneklés gondoskodott a felhőtlen kikapcsolódásról és szórakozásról.
A tábor során, főképp a kirándulások alatt a gyerekek természetes vizekben is kipróbálhatták az úszó tudásukat, ehhez megfelelő felkészítés és előkészítés volt: a pedagógusok nagy figyelmet fordítottak arra, hogy a diákok számára ez egy teljesen biztonságos cselekvés lehessen.
Összességében a tábor több szinten és szempontból hasznos volt, a gyerekek testi és szellemi fejlődéséhez egyaránt hozzájárult, és a nyilvánvaló úszási kompetenciák fejlesztése mellett számos kompetencia fejlődött: rugalmasság, kitartás, csapatmunka, fegyelem, önkontroll, érzelmek kezelése.